U bevindt zich > home > nuttige reizigers info buitenland > Polen Wroclaw Breslau NL   FR   EN
 

POLEN: OP BEZOEK IN WROCLAW, HET VENETIE VAN POLEN

De Zuid-Poolse stad Wroclaw (Duits: Breslau), in Neder-Silezië, langs de Oder, kent veel toeristische belangstelling. De buurt van het stadhuis, de vele kerken, de eeuwfeesthal en de omgeving van de kathedraal (Ostrow Tumski) zijn een bezoek zeker waard. De bijnaam "Venetië van Polen", wegens de ruim honderd bruggen over het water, is wel wat overdreven.

Wroclaw (ca. 630.000 inwoners) beschikt over een uitgebreid tram- en busnet. Toeristen arriveren in het hoofdstation  (Dworzec Glowny PKP). Vandaar kan men vlot de omgeving van het stadshart (Rynek) bereiken, hetzij te voet op 20 minuten, hetzij met tram 8 (bestemming Zawalna) en 9 (Sepolno), afstappen tweede halte "Galeria Dominikanska". De tramhalte bevindt zich op 100 m van de hoofdingang van het stationsgebouw. De streekbushaltes (PKS) bevinden zich ten zuiden van het stationsgebouw. De stadsbushalten, o.m. richting luchthaven, bevinden zich - verspreid over diverse straten - nabij het treinstation. Tramkaartjes worden verkocht aan de biljettenautomaten, in de kiosken (Ruch) en in het hoofdpostkantoor, op een hoek van de Rynek. Op deze automaten staat ook tekst in het Engels en het Duits. Handig en voordelig zijn de dagkaarten (Pools: bilet 1-dniowy). Een lijnenkaart (netplan) vindt u op het internet: u doet er verstandig aan dit netplan nog voor uw afreis af te drukken en mee te nemen. Ter plekke vindt u het netplan immers uitsluitend op de algemene stadsplannen. Er rijdt ook een oude toeristische tram op vrijdag, zaterdag en zondag, vertrek aan de halte nabij het operagebouw.

In het stationsgebouw wordt onderscheid gemaakt tussen loketten voor (binnenlandse) IC-treinen, voor de "regionale" treinen en een kantoor voor internationale verplaatsingen, bv. richting Duitsland. Hou rekening met aanzienlijke wachttijden. Aan de treininformatiekantoren (PKP) kan men u meestal niet in het Engels of Duits te woord staan, behalve in het kantoor "internationaal". Naast de treininformatieloketten, vlakbij de onderdoorgang onder de sporen, is er ook een gratis publiekstoegang tot het elektronische spoorboekje. Voor een vlotte toegang naar de perrons zijn er liften beschikbaar.

Niet op elke tramhalte zijn biljettenautomaten beschikbaar; ze zijn wel eens vaker defect. De frequenties van de tramlijnen zijn vrij laag (om de 20 minuten), maar door de gebundelde lijnvoering op de drukste assen ontstaat toch een bruikbaar aanbod. De tramlijnen rijden eigenlijk rond het stadshart, gedeeltelijk in een enkele richting, en niet meer over de Rynek zelf. De meeste tramrijtuigen zijn vrij oud of gemoderniseerde oudere trams, met een hoge vloer en weinig zitplaatsen. Door hun"spitse" vormgeving bevinden de voor- en achterdeuren van de trams zich op enige afstand van de rand van de tramperrons of het trottoir. De toegankelijkheid is bijgevolg niet goed, behalve ter plaatse van de middendeuren en in de nieuwste lagevloertrams van het merk Skoda. De meeste trams worden ontsierd door integrale ruitenreclame, zelfs op de achterruit: dit bemoeilijkt de oriëntatie tijdens de rit. Sommige tramhalten op de middenberm van drukke stadssnelwegen zijn alleen bereikbaar via de trappen van een onderdoorgang (geen toegangshelling, geen lift) ofwel via een omweg.

Webstek treinen (PKP): www.hafas.de   www.pkp.pl   ook de Belgische reisplanner www.nmbs.be geeft bruikbare info

Webstek streekbusvervoer (PKS), uitsluitend in het Pools: www.pks.pl

Webstek stadsvervoer Wroclaw:  www.wroclaw.pl    www.nahverkehr.info

Toerisme Wroclaw:  kantoor Rynek 14, 9u-21u 7/7, tel. uit België 00 48 71 344 31 11

Leestips

Stanislaw Klimek & Rafal Eysymontt, Breslau Architektur und Geschichte. Vianova, 2007  ISBN 978-83-60544-7-4   www.vianova.com.pl

fotoboek met uitgebreide geschiedkundige toelichting

Magdalena Szafkowska & Krzysztof Smura, Ein Zeitspaziergang über Wroclaw/Spacer w czasie Wroclaw. Debiuty, 2006  ISBN 83-922466-2-4

fotoboek met vergelijking tussen, enerzijds, de toestand van bepaalde gebouwen en straten in het begin van de twintigste eeuw of na de tweede wereldoorlog en, anderzijds, de situatie anno 2006