U bevindt zich > home > nieuws NL   FR   EN
     

*

 

Gent

Reizigersbond pleit voor compromis: "tramhalte Sint-Denijslaan schrappen hoeft niet"

“De halte Sint-Denijslaan hoeft niet geschrapt. Ook de lange Albatrostram op lijn 4 kan veilig aan deze halte stoppen”, meent de Reizigersbond (REBO). “In elk geval zouden de Hermelijntrams van lijn 2 er ook na 3 juli probleemloos kunnen blijven halt houden”, pleit REBO voor een compromis, “in afwachting van de herinrichting van het kruispunt.”

Lees meer om deze link: Tramhalte Sint-Denijslaan

(juli 2017)  

*

 

Reizigersbond: “Bedienen ontbrekende halte UZ vergt geen extra rittijd tussen UZ en station”

De Gentenaar 08 juni 2017 bericht over het onderzoek dat De Lijn belooft naar de ontbrekende tramhalte ‘oude hoofdingang’ UZ. Aanleg ervan kan alleen indien de hierdoor ‘verloren’ tijd elders wordt gewonnen. Als voorbeeld stelt De Lijn de halte Sint-Denijslaan, waarvan schrapping wordt overwogen.

Reizigersbond (REBO) wijst op tijdwinst die voor het grijpen ligt.

Lees meer om deze link: Extra Tramhalte UZ

(juli 2017)  

*

 

Schrapping vier halten wegens Albatros?

De pers berichtte over de bespreking, tussen het stadsbestuur en De Lijn, van de eventuele schrapping van tramhalten Rozemarijnbrug, Spaarstraat, Sint-Denijslaan en Sint-Lievensdoorgang.

Ons inziens is er geen enkele noodzaak om genoemde halten te schrappen. Op elke halte is de minimaal noodzakelijke perronlengte beschikbaar, zijnde 29 meter (of meer) tussen de 5 dubbele deuren van een Albatrostram. Voor de Rozemarijnbrug is een veilige oplossing met stationaire camera’s en tv-schermrealiseerbaar, zoals aan de halte Sint-Pietersstation in de bocht onder het VAC. Voor de Sint-Lievensdoorgang betreft het een halte die, na uitdrukkelijk protest van de buurt, op vraag van het stadsbestuur in 1997 werd hersteld na oorspronkelijke schrapping door De Lijn.

De Lijn wenst enkele ‘overtallige’Albatrossen op lijn 4en2 in te zetten. Deze trams –in tegenstelling tot alle eigentijdse trams elders –zijn niet uitgerust met zijcamera’s over de volledige lengte. De Lijn kan dit zelf gecreëerde probleem ook zelf oplossen, zonder te raken aan de gebiedsontsluitende werking van de halten en zonder dat de loopafstand tot de haltesvoortaan–nodeloos -onredelijk groot zou worden.

Lees meer om deze link: Schrappen van 4 tramhaltes?

(juli 2017)  

*

 

Wat met de beschadigde albatros trams in Gent en Antwerpen?

In samenwerking met vzw Rebo werd deze parlementaire vraag gesteld aan minister Ben Weyts. Dit antwoord werd geformuleerd op de vraag.

(juli 2017)  

*

 

Koksijde installeert veel nieuwe schuihuisjes aan haar haltes.

Bij een recent bezoek aan de kustgemeente Koksijde viel het op dat de gemeente een grote inspanning had gedaan om schuilhuisjes bij te plaatsen aan de haltes, en deze werden zeer correct geïnstalleerd en waar nodig werden er overdekte fietsstallingen erbij geplaatst. Tof en doe zo voort.

(juli 2017)  

*

 

Vzw Rebo gaat "Le train Jaune" opzoeken.

Foto copyright SNCF

vzw Rebo heeft "Le Train Jaune" bezocht in de Franse Pyreneeën. Van 24 tot 28 juli was Rebo in Zuid Frankrijk met een hele groep geïnteresseerden om deze prachtige smalspoor lijn te bezoeken, naast Perpignan, Narbonne en het tramnet van Montpellier.

*

 

Vzw Rebo wandelt van Hony naar Esneux

Met een groepje wandelaars onder leiding van Willy trokken we op 8 juli er op uit naar de Ardennen.

*

 

Vzw Rebo bezoekt Den Haag

vzw Rebo is de stad Den Haag en zijn tramnet gaan verkennen op 26-28 mei 2017.

*

 

De leden van vzw REBO op nieuwjaarsetentje 2017 in Oostende

Naar jaarlijkse gewoonte komen we samen in januari met de leden met een nieuwjaarsetentje en deze keer was het in Oostende. Even samen genieten maar ook van de omgeving en het museum 

*

 

VZW Rebo is lid van de Europese vereniging EPF (European Passengers’ Federation) die voor de rechten van reizigers opkomt. Zij geven geregeld ook een Nieuwsbrief uit en deze kan je op hun webstek vinden. 

Op 17 tot 19 maart 2017 is er een conferentie in Rotterdam

(december 2016)  

*

 

Terugblik op verkenning oude trolleybuslijn 54 in Brussel

Eerst Vorst verkennen en dan met buslijn 54 naar hoog Vorst. Een bezoekje aan het Duddenpark(zie foto) en dan naar hoogtepunt 100. We daalden dan af naar de Albertplaats waar de toekomstige Noord-Zuid metrolijn in eerste instantie zijn eindpunt zal hebben. Met de bus dan verder naar De Naamse poort waar we overstapten op buslijn 64. Deze bracht ons naar het Schuman.metro- en treinstation waar de nieuwe Josaphattunnel begint. Via het Maalbeekparkje kunnen we de buslijn 64 verder nemen en rijden door Schaarbeek, Evere, Haren om zo in Machelen aan te komen, het eindpunt van de oude trolleybuslijn 54. Nog een laat vieruurtje in de Makro en we trekken terug naar Brussel om huiswaarts te keren. 

(december 2016)  

*

 

Terugblik op het Kerstmarktbezoek in Valkenburg

Met de trein naar Luik, daar de trein naar Maastricht en dan overstappen op een treintje naar Valkenburg. Er is veel volk, maar het is gezellig in de mergelgrot met de mooie versiering en de vele kraampjes. Dank aan Jean-Luc voor de goede praktische organisatie.

(30 december 2016)  

*

 

Het Burgerplatform Liefkenshoek

Vzw Reizigersbond is het eens met het Burgerplatform Liefkenshoek. Eerst moeten wij de beschikbare (wegen- en spoor)infrastructuur ten volle gebruiken vooraleer er weer nieuwe (wegen)infrastructuur wordt aangelegd. Concreet moet eerst de bestaande Liefkenshoektunnel ten spoedigste tolvrij worden gemaakt, liever dan te starten met de aanleg van de Oosterweelverbinding. Voorts heeft Antwerpen - als milieuvriendelijk alternatief voor het autogebruik - dringend nood aan een volwaardig openbaarvoersysteem op maat: een performant voorstadsnet (frequente S-treinen, hoogwaardige autobussen) en een eigentijds stadstramnet, met perfecte doorstroming en toegankelijkheid op de gelijkgrondse trajecten en met optimaler gebruik van de ondergrondse infrastructuur in het centrale deel van de stad, met inbegrip van de nog ongebruikte tramtunnels. Zie ook bijlage.

(oktober 2016   )

*

 

In Brussel

Enkele uitbreidingen van tram en metro

In Woluwe wordt de tramlijn 94 verlengd via de Woluwelaan tot aan Woluwe Shopping centrum. De werken zijn van start gegaan.

In Jette is de bouw van tramlijn 9 ook gestart na jaren van plannen en discusies. Hier is al een iets concretere vorm, maar voor blinde geleide tegels moeten we nog even wachten, deze worden in een latere fase geplaatst volgens de MIVB.

De jarige metro (40 jaar) krijgt er een nieuwe lijn bij, de Noord-Zuidas wordt een echte metro met een verlenging in het Noorden naar Bordet in Evere en in het Zuiden zal hij voorlopig rijden tot het huidige premetrostation Albert.

Deze uitbreidingen zijn voorzien om in dienst te stellen in 2018.

(oktober 2016)  

*

 

In Gent

Ook Gent zijn aanpassingen aan het OV netwerk. 

Tramverlenging lijn 21 naar Zwijnaarde

Met meer dan 2 km extra dubbelspoor rijdt tram 21 vanaf 6 november vlot door tot aan de bibliotheek in Zwijnaarde. Tram 21 rijdt elke dag door Zwijnaarde, op weekdagen om de 10 minuten, en bedient 3 nieuwe haltes: Klaartestraat, Molen en Zwijnaarde Bibliotheek.

Nieuwe buslijn 8 van AZ Sint-Lucas naar Arteveldepark

De nieuwe buslijn 8 rijdt vanaf 6 november tussen AZ Sint-Lucas en het Arteveldepark. Buslijnen 5 en 8 bedienen een gezamenlijk traject tussen Fratersplein en de Burggravenlaan. Op dit traject kunnen de reizigers om de 7,5 minuten een bus nemen.

(oktober 2016)  

*

 

Een luxe geleden bus is nog geen tram!!!

De politiek en busconstructeurs hebben vandaag het lef om een bepaald type bussen een "trambus" te noemen, terwijl het helemaal geen trams zijn. De typische eigenschap van een tram is dat hij op rails rijdt en dat is wat een zogezegde "trambus" juist NIET doet. Deze "trambussen" zijn lange, gelede en comfortabele bussen die in sommige steden op vrije busbanen rijden, maar daarom is dit nog steeds geen tram. "Ze" willen ons doen geloven dat het een "goedkope" tram is en een goede oplossing om het openbaar vervoer wat aantrekkelijker te maken. Maar het is ook een gelegenheid om sommige busconstructeurs wat wind in de zeilen te geven. Het woordje "tram" doet het redelijk goed vandaag: kijk naar Frankrijk waar alle belangrijke steden een tram hebben gekregen en met succes. Er moet evenwel gesproken worden met de juiste terminologie. De zogezegde "trambus" is dan een "hoogwaardige bus" die het best op een vrije busbaan rijdt zodat hij sneller kan doorstromen. Wij MOETEN het woord "trambus" volledig verwijderen uit onze woordenschat. Hier stoppen we dan met dit woord te gebruiken.

(oktober 2016)  

*

 

MIVB investeert 5,2 miljard euro voor een betere mobiliteit. Lees meer op hun webstek.

(juni 2016)  

*

 

Op 11 juni 2016 ging Rebo vzw op uitstap naar Tienen. Hier een paar foto's.

(foto's van Pierre Dedobbeleer)

(juni 2016)  

*

 

Rebo standpunt rond Spoorplan 2015

De vzw Reizigersbond heeft een standpunt geschreven naar aanleiding van het document "Strategische Visie voor de spoorwegen in België" van Minister Galant dat in de zomer 2015 is verschenen. Dit standpunt kan gelezen worden via deze link: Rebo Standpunt Spoorplan 2015

(december 2015)  

*

 

Rebo viert Nieuwjaar in Halle.

Naar jaarlijkse gewoonte nodigen wij alle leden uit om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dit jaar was het in Halle. Gezellig tafelen en wat cultuur en tramverleden opsnuiven is plezant.

(februari 2016)  

*

 

Advies Raadgevend Comité  van de Treinreizigers hebben een advies uitgebracht over:Geplande aanschaf door de NMBS van rijtuigen van het type "M7" Lees hier

(februari 2016)  

*

 

TEC geeft informatie rond inrichtingen voor Openbaar Vervoer
Op de webstek van van het OV bedrijf van Wollonië is er een document geplaats met alle informatie rond inrichtingen voor het OV. Nuttig om bij de hand te hebben. Deze brochure is hier beschikbaar.

(februari 2016)  

*

 

Wij hebben de droeve plicht u ter kennis te brengen dat de heer Firmin Criel, medestichtend lid en bestuurslid van vzw Reizigersbond (REBO), op 2 februari jl. is overleden.

Wie was Firmin Criel?
Het mooiste eerbetoon aan Firmin Criel is allicht om zijn strijd voor beter toegankelijk openbaar vervoer onverdroten verder te zetten. Voor REBO blijft dit een prioriteit.

(februari 2016)  

*

 

Aanvaardt minister galant het einde van spoorlijn de Panne-Duinkerke?

Frankrijk heeft verklaard afstand te doen van 16 met België afgesloten overeenkomsten over grensoverschrijdende spoorlijnen. Twee van deze spoorlijnen komen in aanmerking voor heropening: De Panne – Duinkerke en Dinant-Givet. Indien de Belgische regering deze verklaring van afstand zou aanvaarden, dan zou ze elke eventuele heropening van beide spoorlijnen definitief uitsluiten.

De vzw Reizigersbond (REBO) en de zustervereniging Association des Clients des Transports Publics (ACTP) vragen aan de Belgische regering om zich – met het oog op de toekomst – te verzetten tegen de opzegging van de verdragen voor beide genoemde spoorlijnen.

Lees hier het volledige persbericht en Zie ook tekst in staatsblad.

*

 

Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations

De NMBS ontving in 2014 57.524 aanvragen tot assistentie van personen met beperkte mobiliteit, een toename met 2,17 procent in vergelijking met 2013. (Bron: De Morgen, 27 juli 2015)

Hier vind je wat meer uitleg

(juli 2015)  

*

 

VZW Rebo is lid van de Europese vereniging EPF(European Passengers’ Federation) die voor de rechten van reizigers opkomt. Zij geven geregeld ook een Nieuwsbrief uit en deze kan je op hun webstek vinden. Op 20 en 21 maart 2015 was er een conferentie, deze keer in Boedapest. Het rapport over deze conferentie "Report of 13th Annual Conference" kan je ook inkijken.

(juni2015)  

*

 

Rebo vzw op wandel in Luik op zaterdag 25 oktober 2014.

(december 2014)  

*

 

Rebo vzw in Besançon bij de opening van het nieuwe tramnet op 30 augustus 2014.

(december 2014)  

*

 

Op 11 juli vertrok een groepje van 13 Rebo-leden met de trein via Charleroi naar Lobbes. Het was mooi bezoek aan Lobbes en Thuin en zijn omgeving dat georganiseerd was door Willy en Roger Defranc. Marc maakte een paar foto's van de groep.

(juli 2014)  

*

 

De regering van het Vlaamse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn gevormd.Zij hebben elk een document uitgegeven.

Het hoofdstuk VII in het "Regeerakkoord Vlaamse regering 2014-2019" gaat over Mobiliteit, dit moet je zeker lezen. Op deze link kan je het ook downloaden of gratis bestellen.

In punt 1 "Een mobiliteit die de stedelijke ontwikkeld bevordert" van het hoofdstuk 3 van de "Gewestelijk beleidsverklaring" kan je ook lezen wat de mobiliteitsminister gaat proberen te realiseren in Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

(juli 2014)  

*

 

Het persbericht van de MIVB: Nieuwe bussen bieden de reiziger extra comfort. Met deze bestelling krijgt Brussel er nieuwe "klantvriendelijke bussen" bij.

(juli 2014)  

*

 

Het REBO-gezelschap testte op 2 mei ook de busdiensten in Saint-Amand-les-Eaux (foto) en de streek rond Valenciennes. Dikwijls worden deze busdiensten door autocars gereden.

(foto Walter Ceulemans).

*

 

Tekst over integrale toegankelijkheid, geschreven naar aanleiding van het belangen hebbenden forum van De Lijn op 4 juni 2013.

(december 2013)  

*

 

Assistentiezuilen van de NMBS overal bereikbaar van de eerste tot de laatste trein. vzw Rebo heeft ervoor gezorgd dat alle assistentiezuilen van de spoorwegen bereikbaar zijn voor de gebruikers. Daar er een aantal niet permanent bereikbaar waren hebben wij gevraagd om deze te verplaatsen zodanig dat zij wel altijd bruikbaar zijn. De NMBS heeft vzw Rebo geïnformeerd dat de aanpassing is gebeurd voor alle zuilen waar het nodig was.

(oktober 2013)  

*

 

Wandelen met het OV, het kan.Reiservaringen zijn neergeschreven door Vic Van Cutsem en kan je nalezen op de

link: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .Veel lees- en reisgenot.

(augustus 2013)  

*

 

Verslag van Stakeholdersforum(belanghebbendenforum) De Lijn te Brussel van 4 juni 2013 . Het verslag van De Lijn zelf.

(augustus 2013)  

*

 

Een verslag van de uitstap naar Sint-Truiden.

(augustus 2013)  

*

 

Gratis vervoerbewijs voor de begeleiders van blindengeleidehonden tijdens hun training bij de MIVB

Hoe gebeurt de aanvraag?

De organisatie moet de aanvraag voor een gratis vervoerbewijs indienen per brief aan MIVB - Accessibility – Koningsstraat 76 te 1000 Brussel, of per e-mail aan Christian de Strycker: destryckerc@mivb.irisnet.be

Wanneer de organisatie een schriftelijk ondertekend akkoord heeft ontvangen van de dienst Accessibility, gaat ze met deze brief naar een BOOTIK om een MOBIB-kaart te verkrijgen. De MOBIB-kaart wordt gelinkt aan de blindengeleidehond tijdens zijn training, er moet dus ook een foto van de hond meegebracht worden. Op de MOBIB-kaart van de hond wordt het MIVB-jaarabonnement geladen. Om geldig te reizen, moet de begeleider vergezeld zijn van de blindengeleidehond en in het bezit zijn van de MOBIB

ie ook de link naar de MIVB webstek

(juli 2013)  

*

 

Als je de tarieven wilt kennen van De Lijn, de MIVB, de TEC en de NMBS dan kan je altijd op hun webstek terecht. Ook voor de 65+ kaarten kan je daar terecht. Zie ook de links hieronder

http://www.delijn.be/vervoerbewijzen/index.htm

http://www.stib.be/abonnement-65-plus.html?l=nl

http://www.infotec.be/Titresettarifs/Avantagesetr%C3%A9ductions/65anset.aspx

(juli 2013)  

*

 

Sfeerbeelden van de Rebo-wandeling van 1 mei. (foto's van Defranc)

 

foto links: "1 mei 2013: een zonovergoten REBO-uitstapje naar Ieper. De streekbussen mogen het stadshart niet meer binnenrijden, de auto's wel..."
foto rechts: "1 mei 2013: te voet onderweg naar Zillebeke verschijnen de torens van Ieper achter een groen scherm

(mei 2013)  

*

 

Aantal toegankelijke MIVB-buslijnen neemt toe Sinds 11 maart 2013 past de MIVB het Accessibusprincipe ook toe op de buslijnen 48 Beurs - Ukkel Stalle en 84 Beekkant - Heizel.

*

 

3 nieuwe links op onze Rebo webstek

www.MeerMobiel.be

Welkom bij MeerMobiel! Heb je door een handicap, ouderdom, ziekte of tijdelijke beperking moeilijkheden om je te verplaatsen dan kan je hier alle informatie terugvinden over je verplaatsen in Vlaanderen.

www.zevendekracht.tk/

VZW Zenne en Zoniën. Streekvereniging Zenne en Zoniën wil de Zennevallei groen, Vlaams en landelijk houden.Zij organiseren regelmatig met vzw Rebo wandelingen in de streek of ver erbuiten met behulp van openbaar vervoer.

www.BlueAssist.eu/nl/

BlueAssist is een meerwaarde voor heel wat mensen. Iedereen heeft wel eens hulp nodig maar de meeste mensen kunnen hun vraag begrijpbaar stellen. Voor een BlueAssist-gebruiker wordt communicatie met andere mensen mogelijk dankzij het BlueAssist-icoon en een bijhorende boodschap. Hierdoor kunnen ze heel wat zelfstandiger leven. Een organisatie kan zijn dienstverlening toegankelijker maken dankzij BlueAssist. Bestaande of nieuwe instrumenten die een BlueAssist-label krijgen, worden mee opgenomen als voorbeeld in onze campagnes.
Zie meer op http://www.blueassist.eu/nl/bekendmaken/

(mei 2013)  

*

 

Heb je al met een sms ticket betaald bij De Lijn? Wat vind je ervan? Rebo VZW heeft ook een standpunt bepaald over het sms ticket van de Lijn.

(februari 2013)  

*

 

Het Security Operations Center van NMBS beschikt over een gratis noodnummer (0800 30 230) dat 24u/24, 7 dagen op 7, bereikbaar is voor klanten en personeelsleden van de NMBS-Groep. Iedereen kan er terecht voor hulp en om iets verdachts te melden (spelende kinderen op sporen, graffitispuiters, AGGRESSIE). Lees meer op: http://www.b-holding.be/over-ons-bedrijf/corporate-security-service/security-operations-center

(december 2012)  

*

 

Website De Lijn ook bruikbaar voor mensen met visuele of andere beperking

(december 2012)  

*

 

De lijn heeft veel verschillende vormen van info zie:http://www.delijn.be/reisinformatie/index.htm

(december 2012)  

*

 

De MIVB heeft nu ook een naamloze MOBIB kaart (MOBIB Basic, lees meer hier http://www.stib.be/Basic.html?l=nl. Bij defecte MOBIB kaart kan je nu ook terecht in een Kiosk.

(december 2012)  

*

 

Kortere aanmeldingstijd voor treinassistentie in Nederland

(augustus 2012)  

*

 

De kusttram doet zeer goed werk enerzijds voor de bewoners, anderzijds houdt hij ook de kust wat leefbaar door zovele toeristen te vervoeren. Maar hij heeft ook een negatieve kant, en zo komt hij, spijtig genoeg, in het nieuws doordat er nu en dan een ongeluk mee gebeurt en soms met dodelijk afloop. Daarom heeft vzw Rebo een document opgesteld met als titel "Verkeersveiligheidsplan kusttram - aanbevelingen" en dit hebben we doorgestuurd naar De Lijn. Je kan dit even nalezen.

(augustus 2012)  

*

 

Begeleiding van een personen met een handicap loopt mank in de NMBS stations! Rebo schreef daarvoor een brief aan Magnette, NHRPH en NMBS Mob. Deze brief en het antwoord kan je hier lezen.

(augustus 2012)

*

 

Alweer zijruitenreclame op tram en bus van De Lijn? Neen, bedankt, minister Crevits!

 (augustus 2012)  

*

 

Herinnering aan de fijne en gezellige hyacinthenwandeling in het Hallerbos. Met dank aan de ervaren natuurgidsen Willy en Roger Defranc!

(augustus 2012)  

*

 

Ken je nog de Diabola-toeslag voor treinverkeer naar de Luchtaven, kijk maar eens? Het is duurder geworden omdat de trein erdoor rijdt!!!!

(augustus 2012)  

*

 

Rebo heeft nog een artikel geschreven in de Verkeerspecialist van mei 2012. Het is deze keer een artikel geworden over Recepten voor vlottere doorstroming voor tram en bus.

(juli 2012)  

*

 

Reisverslag van onze jaarlijkse reis, dit jaar naar Wenen.

(juli 2012)  

*

 

zur Startseitede openbaar vervoer operator van Wenen heeft de vzw Reizigersbonds ontvangen tijdens hun reis aldaar. We hebben dan ook kennis gemaakt met de speciale voorzieningen voor blinden. Een verslag van Firmin Criel.

(mei 2012)  

*

 

Samenwerking op Europees niveau met EPF
vzw Reizigersbond is ook actief op het Europese niveau, via de koepelvereniging European Passengers' Federation (EPF). Lees over de activiteiten in het EPF-bulletin (in het Engels) en kijk standpunten na op www.epf.eu " Het laatste Bulletin #10 December 2011 kan op de webstek van EPF gelezen worden.

(maart 2012)  

*

 

Overzetveren in de Benelux. Een overzicht
Veren vullen het openbaar vervoer aan of vervangen het in bepaalde gebieden.194 blz. (formaat 16,5 x 12 cm), met ruim 70 foto's en een handige overzichtskaart, februari 2012, 10,00 euro plus 2,00 port. ISBN/EAN, 978-90-803523-0-8
Info bij Vereniging Vrienden van de Voetveren, Veulenkamp 2,  NL-3848 BG Harderwijk info@voetveren.nl www.voetveren.nl / Bestelling (België) walres@scarlet.be

(maart 2012)  

*

 

Samenwerking op Europees niveau met EPF
vzw Reizigersbond is ook actief op het Europese niveau, via de koepelvereniging European Passengers' Federation (EPF). Lees over de activiteiten in het EPF-bulletin (in het Engels) en kijk standpunten na op www.epf.eu " Het laatste Bulletin #10 December 2011 kan op de webstek van EPF gelezen worden.

(maart 2012)  

*

 

Verslag studiedag "onthaal en begeleiding personen met een handicap in het openbaar vervoer" van 26 oktober 2011 in Gent

Het verslag van deze studiedag kan hier nalezen: Verslag Studiedag
Presentaties Studiedag: Presentatie Stad Gent; Presentatie MIVB, Presentatie De Lijn en Presentatie NMBS

*

 

Herdenking Roel De Jong

Wijlen Roel de Jong (uiterst rechts) in gesprek met o.m. Willy Van Gestel (NMBS Externe Betrekkingen) in het station Dendermonde" (foto Janmart) "Met het verkeer de andere kant op" BOODSCHAP ROEL DE JONG BLIJFT ACTUEEL!!!!

(december 2010)  

*

 

De vzw Reizigersbond schrijft een standpunttekst over de extra 7 euro voor een internationaal treinticket aan een loket. De tekst "Lokettoeslag: NMBS respecteert eigen reizigerscharter niet" is te lezen in de rubriek "Standpunten"

(augustus 2010)  

*

 

REBO heeft een standpunttekst rond de servicevermindering van De Lijn in Gent per 31 juli

(juli 2010)  

*

 

Vooraf bezorgde vzw Reizigersbond bedenkingen en suggesties aan de Vlaamse Volksvertegenwoordigers in verband met het nieuw Beheerscontract van De Lijn

(juli 2010)  

*

 

Rebo heeft een standpunttekst doorgestuurd naar De Lijn over de Mobiliteitvisie 2020. Wie dit ven wilt nalezen kan dit doen via de link StandpuntReboMobiliteitsvisie2020.

(juni 2010)  

*

 

Er zijn enkele nieuwe netplannen het net in Vlaams Brabant ter beschikking. Wat ook handig is, is de selectie van een deel van het plan dat je kan integreren in een ander document en eventueel afdrukken. Ga gerust eens kijken naar NetplanVlaamsBrabant. Spijtig genoeg zijn deze netplannen nog niet overal aan de haltes beschikbaar!

(mei 2010)  

*

 

De komende twee jaar rust De Lijn de volgende stationsomgevingen uit met realtime informatie: Antwerpen-Berchem, Heist-op-den-Berg, Turnhout; Landen, Neerpelt, Gent Sint-Pieters, Aalst, Oudenaarde, Wetteren, Ieper, Knokke,Menen, Roeselare en Waregem. Ook de volgende busstations krijgen realtimeinformatieborden: Riemst, Korenmarkt in Gent, Fochplein in Leuven en Marie-Joséplein in Oostende

*

 

Met een computerstem wordt de info geregeld voorgelezen, lees meer in dit artikel

(januari 2010)

*

 

De FOD Mobiliteit en Vervoer - zeg maar het federale verkeersministerie - heeft op zijn webstek ruimte voorzien met informatie over de investeringsprojecten in het spoornet

*

 

Een goed initiatief, vindt de Reizigersbond. En het komt niet te vroeg. De burger weet graag welke grote spoorinfrastructuurwerken uitgevoerd worden.Daarenboven kijkt de burger vooral uit naar de mooie nieuwe treindiensten en naar de beter gestoffeerde dienstregelingen, die dank zij de nieuwe infrastructuur mogelijk zullen worden. Toch blijft de overheid nog te vaag over dit nieuwe aanbod, dat de verantwoording moet vormen voor deze grote investeringen.Veel reizigers vragen zich trouwens af of de huidige spoorinfrastructuur wel optimaal gebruikt wordt. Het aanbod uit oude spoorboekjes blijkt namelijk in vele gevallen frequenter en soms sneller geweest te zijn dan vandaag de dag?!Een echt federaal spoorbeleid, ingebed in een totaal verkeers- en vervoerbeleid, is meer dan ooit nodig in ons land.

(januari 2010)

*

 

Dank zij Rebo heeft De Lijn nu Audiobestanden Mobiliteitsvisie 2020 op de webstek geplaatst. Initiatiefnemer is de werkgroep toegankelijkheid van de vzw Reizigersbond. De teksten werden ingelezen door Progebraille Helen Keller (PHK).

(november 2009)  

*

 

Terug treinen in Brusselse stations: Simonis en  Brussel-West vanaf 13 december, zie artikel in Brussel deze Week

(november 2009)  

*

 

De crisis eist zijn tol:Daarom schrijft Rebo een Vrije tribune als standpunt en als reactie op het luik "openbaar vervoer" in de beleidsnota van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

(november 2009)  

*

 

Rebo heeft een brief geschreven naar minister Mevrouw Brigitte GROUWELS, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Openbare Werken, Vervoer, Informatica, Gelijke kansen over de huisstijl van de trams en bussen. Lees hem maar eens na? Enkele voorbeelden van de verschillende huisstijlen zie je op de foto’s

 (oktober 2009)  

*

 

Wist je dat de nieuwe wachthuisjes van De Lijn kunnen worden uitgerust met zonnepanelen voor de verlichting? Laat de zon nu maar schijnen, dan kan je als reizigers in een verlicht schuilhuisje wachten.

(juni 2009)  

*

 

Na jaren wachten zijn de eerste 40 reizigers op de trein gestapt in het nieuwe station Noorderkempen. Reizigers van de omgeving, laat zien dan dit station nuttig is voor de streek en neem de trein!

(juni 2009)  

*

 

Er wordt stilaan werk gemaakt van de toegankelijkheid van alle metrostations in Brussel zodat de minder mobielen ook op de perrons kunnen  bereiken. Spijtig dat de aanpassingen zo traag gaan, maar elk aangepast station is een vooruitgang.

(juni 2009)  

*

 

De Lijn vervoerde 508 miljoen reizigers in 2008. De getallen zijn wat ze zijn, maar we kunnen niet ontkennen dat er toename is van het gebruik en dat kan alleen maar met voldoende aanbod, en daar is de laatste jaren hard aan gewerkt dank zij de basismobiliteit en andere uitbreidingen die nodig waren.

(juni 2009)  

*

 

De Lijn blijft het milieu verder verzorgen: Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt mag voor de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn 44 extra hybride bussen bouwen. Hybride dieselbussen worden aangedreven door elektromotoren. Ze verbruiken een kwart minder brandstof en zorgen dus ook voor minder uitstoot. Ze maken ook veel minder lawaai. De Lijn bestelde eerder al 35 hybride bussen, de 44 extra bussen worden vanaf februari 2010 ingezet.

(juni 2009)  

*

 

Alle metrostations van de MIVB in Brussel zullen op termijn elektronische toegangspoortjes krijgen. Zeventien stations worden er dit jaar nog mee uitgerust. Het systeem laat enkel mensen met een geldig ticket in het station binnen en moet zo het veiligheidsgevoel verhogen.

(april 2009)  

*

 

De MIVB koopt 189 milieuvriendelijke bussen bij Van Hool. Zij voldoen aan de EEV-standaard op gebied van milieuvriendelijkheid en zij bieden natuurlijk alle voordelen van moderne bussen: lage vloer, brede deuren en grote ramen. Doe zo voort!

(mei 2009)  

*

 

Brussel heeft een nieuwe portaal webstek rond mobiliteit. Deze bevat heel wat nuttige tips voor alle soorten verplaatsingen. Ga naar http://www.mobielbrussel.irisnet.be

(maart 2009)  

*

 

Met de inzet van 35 hybride bussen, die besteld worden, wil De Lijn haar voertuigenpark toch ook milieuvriendelijker maken.

(maart 2009)  

*

 

De MIVB gaat waarschijnlijk 70 nieuwe aardgasbussen bestellen, naast de 20 die ze reeds bezitten. Gaan ze toch de “groene” weg verder zetten?

(maart 2009)

*

 

Al de folder "Op-stap zonder drempel" van De Lijn gezien?  Dit gaat over toegankelijkheid bij De Lijn. Zij die zich moeilijk kunnen verplaatsen moeten dit zeker aanvragen bij De Lijn. Deze folder is ook te vinden op de webstek van De Lijn

(maart 2009)  

*

 

Overzicht activiteiten werkgroep toegankelijkheid REBO

(maart 2009)  

*

 

Begeleiding van gehandicapte treinreizigers in Europa

(maart 2009)  

*

 

Eindelijk hebben de vier vervoersmaatschappijen woensdag 25 februari 2009 een principeakkoord bereikt over een gemeenschappelijk ticket om te reizen op de netwerken van de NMBS, de MIVB, de TEC en De Lijn. Het eenheidsticket zal waarschijnlijk tegen 2012 optimaal in dienst zijn.

(februari 2009)  

*

 

Standpunt over het  IRIS-plan2

(november 2008)