U bevindt zich > home > acties > REBO vraagt en bekomt correcte informatie aan Gentse tramhalten NL   FR   EN

REBO vraagt en bekomt correcte informatie aan Gentse tramhalten

Sinds 20 april en tot oktober 2009 zijn de tramlijnen 1 en 4 in het Gentse stadscentrum, ingevolge het KOBRA-project, onderbroken. De onderbreking wordt ter plaatse, alsook op de halten onderweg en in de voertuigen, duidelijk aangegeven. Tevens verscheen een aangepaste "tramfolder 2009" die in de Gentse Lijnwinkels beschikbaar is, en werd de internetinformatie aangepast.

Bij nazicht vanaf 20 april bleek evenwel dat de dienstregelingen, geafficheerd aan de halten van lijnen 1 en 4, niet waren aangepast. Dit wekte een foutieve indruk van de wachttijden tussen twee trams, met grote verschillen - tot 20 minuten (vervroegd of verlaat) voor de eerste en/of laatste afrit van de dag - tussen de geafficheerde en de daadwerkelijke vertrektijd. In het bijzonder gelden na 19u grondig gewijzigde vertrektijden op lijn 1 (een tram om de 18 minuten tussen Korenmarkt, Sint-Pietersstation en Flanders Expo; om de 16 minuten tussen Gravensteen, Wondelgem en Evergem) en op lijn 4. Door dit verschil tussen de gereden dienstregeling en de aan de halte geafficheerde, achterhaalde dienstregeling dreigden de op de foutieve halte-info betrouwende reizigers, bij vertrek uit het stadscentrum, de beoogde overstap op een trein of bus aan het Sint-Pietersstation of op een andere halte te missen. Op de tijdelijke halten Gravensteen/Burgstraat (lijn 1) en Langesteenstraat (lijn 4), alsook op de bushalte Korenmarkt richting Dampoort, was zelfs geen enkele dienstregeling geafficheerd.

Daar de affichering van achterhaalde dienstregelingen of het ontbreken van halte-info onaangename gevolgen voor de cliënteel kon hebben, verzocht REBO De Lijn Oost-Vlaanderen om dit na te kijken. De Lijn reageerde meteen en een paar dagen later was op alle halten de correcte dienstregeling aangebracht.

www.delijn.be, tel: 070 220 200

www.gent.be/kobra